Яка загрожує відповідальність, якщо не пройти ВЛК протягом 9 місяців?

Добрий вечір!

В Україні скасували статус "обмежено придатний". Тепер військові та військовозобов`язані можуть бути тільки придатними чи непридатними для військової служби. Ті ж громадяни, які поки що мають статус обмежено придатних, мають протягом 9 місяців пройти повторну військово-лікарську комісію.

Яка загрожує відповідальність, якщо не пройти ВЛК протягом 9 місяців?

27.04.2024 20:38 960

Консультація виконавця

Андрей Карпенко
Адвокат Київ
У сервісі: 3 роки
169 відгуків (168 +) (1 -)
Консультацій: 908

Вітаю!

04.05.2024 року набере чинності ЗУ  "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист".

https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-IX#Text

Документ зокрема передбачає скасування поняття «обмежено придатний» до служби в лавах Сил оборони. Тепер чоловіки, які, за висновками ВЛК, раніше були визнані обмежено придатними, мають пройти повторний медогляд протягом дев’яти місяців після набуття чинності закону.

Зараз існує процедура визначення і встановлення статусу обмеженої придатності у мирний час та під час дії воєнного стану. Цим займається військово-лікарська комісія (ВЛК). Новий закон встановлює, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби, протягом дев’яти місяців мають пройти повторний медичний огляд для визначення придатності до військової служби. Наразі процедура проходження ВЛК не прописана. Закон скасовує статус обмежено придатних, але це не означає, що кожна особа з таким статусом повинна самостійно звернутися для з’ясування: придатна вона до військової служби або ні. 

Також потрібно враховувати, що статус обмеженої придатності ухвалювали на підставі наказу №402 від 2008 року. Цей наказ чинний і його ще не скасували. Він містить положення про військово-лікарську комісію та додаток «Розклад хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, служби у військовому резерві». 

– Додаток містить повну кваліфікацію та визначення всіх розкладів хвороби або порушення функцій, які допомагають визначити людину як придатну, обмежено придатну або ж непридатну. Перелік хвороб у ньому тепер потребує повного переопрацювання. Без ухвалення наказу №402 з новими кваліфікаціями закон застосувати буде неможливо.

В першу чергу ТЦК мають бути готовими для того, щоб переглядати статус та визнавати обмежено придатних осіб як непридатних або придатних. Визнати всіх придатними неможливо. Відповідно має бути повторне проходження військово-лікарської комісії та готовність системи ВЛК до цього.

– ВЛК повинна мати інструменти та методологію, якими зможуть оперувати. Зокрема це той же наказ №402.

В процедурі немає обов’язку чи вимоги звертатися особі до ТЦК самостійно. Вона має з’являтися там за викликом. Так, як це сформульовано в законі, обов’язку кожної особи самостійно з’являтися і визначати, коли в межах 9 місяців, вона буде з’являтися до ТЦК чи для проходження ВЛК, немає. 

ОТЖЕ, ЯКЩО ВИ ОТРИМАЄТЕ ПОВІСТКУ НА ПОВТОРНЕ ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК  -  ВИ ПОВИННІ З'ЯВИТИСЯ ДО ТЦКСП. 

У випадку, якщо військовозобовʼязаний відмовляється від вручення повістки або проходження ВЛК в ТЦК та СП за такі дії може наставати адміністративна відповідальність за ст.210 КУпАП.

Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400-5100 грн).

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -
тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У випадку здійснення правопорушення повинен бути складений протокол про вчинення адміністративного правопорушення. Протокол повинен бути складений за особистої присутності військовозобовʼязаного. У випадку ухилення особи від складання протоколу його може бути доставлено працівниками поліції до ТЦК та СП.

ТЦК та СП займається розглядом протоколу та винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.

18.05.2024 року почне працювати ЗУ "

2. У Кодексі адміністративного судочинства України (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., N 48, ст. 436):

7) доповнити статтею 2832 такого змісту:

"2. Особливості провадження у справах за позовними заявами територіального центру комплектування та соціальної підтримки з приводу тимчасового обмеження громадян України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації

1. У разі невиконання громадянином України у строки, встановлені Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", вимоги територіального центру комплектування та соціальної підтримки про виконання обов'язку (обов'язків) військовозобов'язаним, резервістом територіальний центр комплектування та соціальної підтримки звертається до суду із позовною заявою про застосування судом тимчасового обмеження такої особи у праві керування транспортним засобом під час мобілізації...

8. У Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., N 16, ст. 255 із наступними змінами):

13) доповнити розділом VI1 такого змісту:

"1. ЗАХОДИ ВПЛИВУ ЩОДО ГРОМАДЯН, ЯКІ НЕ ВИКОНУЮТЬ ОБОВ'ЯЗКИ, ПЕРЕДБАЧЕНІ ЦИМ ЗАКОНОМ, ПІД ЧАС МОБІЛІЗАЦІЇ

1. У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов'язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 цього Закону, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

У разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до територіального центру комплектування та соціальної підтримки його керівник протягом п'яти днів з дня отримання такої відповіді надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв'язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов'язку (обов'язків) військовозобов'язаним, резервістом (далі - вимога).

2. Форма та зміст вимоги визначаються Міністерством оборони України.

3. Днем вручення вимоги є:

1) день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв'язку;

2) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;

3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси.

4. У разі якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов'язку (обов'язків), територіальний центр комплектування та соціальної підтримки звертається до суду в порядку, встановленому законом, з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації - на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

5. Вимога вважається виконаною у разі виконання громадянином обов'язку (обов'язків), зазначеного у вимозі.

6. Вимога вважається відкликаною у разі припинення або завершення строку мобілізації.

7. У разі виникнення обставин, передбачених частиною п'ятою цієї статті, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, керівник якого видав вимогу, не пізніше наступного робочого дня з дня їх виникнення видає громадянину та/або його представнику документ, який підтверджує виконання вимоги.

8. У разі виникнення обставин, передбачених частиною п'ятою цієї статті, та призову громадянина на військову службу під час мобілізації територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, керівник якого видав вимогу, не пізніше наступного робочого дня з дня виникнення таких обставин надсилає органу державної виконавчої служби, на примусовому виконанні якого перебуває рішення суду про тимчасове обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації, повідомлення про виконання вимоги";

ххххххххх

Як правило, якщо особа раз або двічі не з’явилася у військкомат за повісткою, – їй загрожуватиме адміністративна відповідальність, а якщо тричі й більше – кримінальна.

Кримінальна відповідальність (ст. 336 КК України):

  • за неявку до військкомату з метою ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом із числа резервістів в особливий період карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років. Цей вид кримінальної відповідальності застосовується найчастіше за три неявки за повісткою.
  • повістка для проходження лікарської комісії, яка зобов’язує пройти медогляд, з наступним ухваленням рішення про придатність до служби. Відповідальність: найімовірніше, спочатку адміністративна, а потім кримінальна.
    Якщо подобається, тисни кнопку
    Не знайшли відповіді на своє запитання? Тоді поставте платне або безкоштовне запитання
    Підписуйтесь на B2BConsult.ua в соціальних мережах!
    І будьте в курсі правових, податкових, фінансових новин України, а також нашого сервісу!

    Підписатися в Facebook

    Підписатися в Instagram

    Підписатися в Telegram