Постачальник прийняв передплату, але не відгрузив товар та не повертає кошти

Юридична особа передплатила кошти на рахунок іншої юр.особи. Постачальник відмовився поставити товар на підставі того, що його вже немає в наявності. Передплачені кошти не повернули. Ігнорують телефонні дзвінки. Які правильні дії потрібно зробити в такому випадку, щоб повернути кошти покупцю? Якщо доведеться звертатися до суду, наскільки це складно? 

10.04.2019 09:30 4006

Консультація виконавця

Олена Грицаєнко
Адвокат
У сервісі: 5 років
1 відгук (1 +) (0 -)
Консультацій: 8

В даному випадку у вас є два шляхи повернення коштів:

  1. У зв’язку з невиконанням зобов’язань за договором.

Якщо про поставку товару ви домовилися з контрагентом шляхом листування (в тому числі електронною поштою) і сплатили кошти на підставі рахунку і відповідно у вас є документальне підтвердження цих обставин, то в силу вимог ст. ст. 205, 207, 208, 638-642 Цивільного кодексу України  та ст. ст. 181 Господарського кодексу України можна говорити про те, що ви домовилися з контрагентом щодо всіх істотних умов договору (ціна, строки, предмет) і фактично між вами було укладено договір поставки.

Відповідно невиконання умов договору, а саме нездійснення поставки товару є порушенням норм ст. ст. 525 та 530 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України.

Як наслідок ви маєте право вимагати повернення сплачених коштів, а також в залежності від деталей вашої ситуації ще додатково сплати неустойки та/або відшкодування збитків (Глава 51 Цивільного кодексу України).

  1. У зв’язку з безпідставним набуттям майна (коштів)

Якщо ж у вас відсутні документи, що підтверджують домовленість з контрагентом щодо ціни, предмета та строків поставки, але є докази сплати коштів на їх рахунок, то в цій ситуації ви можете піти іншим шляхом. А саме, говорити про набуття контрагентом коштів без достатньої правової підстави (відсутність договору чи іншої законної підстави для перерахування коштів).

В такому випадку ви маєте право вимагати повернення коштів, набутих контрагентом без достатньої правової підстави відповідно до ст. 1212 Цивільного кодексу України.

 

В будь-якому з обраних шляхів необхідно вчинити наступні дії:

  1. Направити на адресу контрагента претензію про необхідність повернення коштів в порядку та відповідно до вимог ст. 222 Господарського кодексу України.
  2. Якщо протягом місяця з моменту одержання претензії кошти не будуть повернуті контрагентом, то необхідно подавати позов до суду і стягувати кошти в судовому порядку.

Також рекомендую:

  1. Звернутися до правоохоронних органів з заявою про злочин, вчинений контрагентом, попередня кваліфікація я думаю буде за ст. 190 Кримінального кодексу України (заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою (шахрайство)).
  2. Якщо контрагент є платником ПДВ, то в силу вимог ст. ст. 187 та 201 Податкового кодексу України, отримавши від вас кошти в якості оплати за поставку товару, у нього виникли податкові зобов’язання з ПДВ і він мав скласти та зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наявність такої накладної та її реєстрацію ви маєте змогу перевірити направивши в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних.

Якщо накладна не зареєстрована – подавайте скаргу до державної фіскальної служби (додаток  8 до податкової декларації з ПДВ).

Надходження заяви із скаргою є підставою для проведення ДФС документальної позапланової перевірки продавця для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов'язань з податку за відповідною операцією (пп. 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України).

Тим самим ви вплинете на недобросовісного контрагента і можливо попередити вчинення ним аналогічних дій по відношенню до інших.

Якщо подобається, тисни кнопку