Чи має право орган вимагати паспорт особи, яку представляють, якщо документи подає представник із довіреністю?

Суть питання:
Орган ДМС відмовив прийняти заяву, подану моїм представником за довіреністю, без надання мого паспорта. У відповіді вони стверджують, що звернення через представника вважається особистим зверненням, тому потрібен паспорт. Чи правомірно це? Адже закон, як я розумію, розмежовує "особисто" і "через представника".

Деталі ситуації:
Я оформила нотаріально посвідчену довіреність на представника, який діє від мого імені (з правом подачі заяв, отримання документів тощо). Під час спроби подати заяву про зняття мене з місця реєстрації, представнику відмовили без подання оригіналу мого паспорта, незважаючи на наявність довіреності.

У відповіді Державна міграційна служба України вказала:

"Звернення до органу реєстрації представника особи є тотожним з особистим зверненням особи, чиї інтереси він представляє. Ураховуючи вищевикладене, у разі звернення представника особи із заявою про зняття із задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), він зобовʼязаний, серед іншого, подати паспортний документ особи, чиї інтереси представляє."

На мій погляд, така позиція суперечить законодавству. Наприклад:

Пункт 57 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування) передбачає подання паспорта лише "у разі особистого звернення".
Пункт 62 того ж Порядку, який стосується звернень через представника, не містить подібної вимоги.

Стаття 5 Закону України «Про звернення громадян» чітко відокремлює особисте подання звернення та подання через представника.

Прошу юридичну консультацію з таких питань:

Чи дійсно звернення через представника можна вважати "особистим"?

Чи має право орган вимагати подання паспорта особи, яку представляють, якщо звертається офіційний представник з чинною довіреністю?

Які правові норми або судова практика регулюють це питання?

Буду вдячна за роз’яснення і посилання на відповідні норми або рішення, якщо такі є.
10.04.2025 10:18 114

Консультація виконавця

Марина Бекало
Адвокат Одеса
У сервісі: 6 років
841 відгук (840 +) (1 -)
Консультацій: 2170
Топ 3 спеціалізації:
  • Податкове право
  • Зовніншньоекономічна діяльність
  • Військове право

Добрий день.

Згідно до ч.3 ст.244 Цивільного кодексу, Довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами. Довіреність на вчинення правочину представником може бути надана особою, яку представляють (довірителем), безпосередньо третій особі.

Згідно до  ст. 237 Цивільного кодексу, Представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов'язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє.  Не є представником особа, яка хоч і діє в чужих інтересах, але від власного імені, а також особа, уповноважена на ведення переговорів щодо можливих у майбутньому правочинів.

Відповідно до ст. 238 Цивільного кодексу, Представник може бути уповноважений на вчинення лише тих правочинів, право на вчинення яких має особа, яку він представляє. Представник не може вчиняти правочин, який відповідно до його змісту може бути вчинений лише особисто тією особою, яку він представляє.

Отже, зі змісту вказаних вище статей вбачається, що 1. представник діє не від власного імені, від імені особи яку він представляє та в його інтересах,та 2. представник не може вчиняти правочини, які мають вчинятися особисто тією особою, яку він представляє.

Крім того, за п. 28 Порядку декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затверджений  Постановою КМУ від 7 лютого 2022 р. № 265,  У разі коли особа не може самостійно звернутися до органу реєстрації, реєстрація місця проживання (перебування) може бути здійснена за зверненням законного представника або представника на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку (далі - представник).

Тобто, в даному випадку заявник звертається не самостійно (не особисто), а через представника, який діє від його імені (а не власного). А тому, таке звернення не може вважатися особистим як заявника, так власне  і його представника.

За вказаним Порядком декларування, якщо особа звертається про зняття з зареєтрованого місця проживання (за п. 50, 57,61 та 62), через свого представника, то подання паспортного документу такої особи не вимагається згідно положень зокрема  п. 62 Порядку. Подання паспортного документу заявником вимагається у разі особистого звернення (п.57 Порядку).

Для порівняння: якщо особа звертається із заявою про реєстрацію місця проживання (звертаю увагу на пункти 35 та 36 Порядку), то представник крім довіреності та свого власного паспорту також має надати документи, перелік яких зазначений в п. 35 Порядку. А згідно до п. 35 Порядку надається паспортний документ заявника без зазначення " у разі особистого звернення" (зверніть увагу на формулювання).

Отже, у разі подання заяви на реєстрацію місця проживання представником, подається також і паспортний документ заявника. Але у разі подання заяви про зняття місця проживання представником, паспортний документ заявника подається лише у разі особистого звернення (п.57 Порядку).

Згідно до ст. 40 Конституції, усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.

Отже, особисте звернення вважається коли особа діє особисто (самостійно) та від власного імені, та в своїх інтересах.

Тому, якщо  представником подавалася заява саме про зняття з зареєстрованого (задекларованого) місця проживання, то паспортний документ  заявника в такому разі не подається, адже він звертається не особисто.  А тому відмова органу реєстрації у прийнятті заяви не обгрунтована.

Крім того, представник органу реєстрації не мав права відмовити у прийнятті заяви згідно до ст. 7 ЗУ "Про звернення громадян". Якщо реєстратор вважає, що документи подані не в повному обсязі, це є підставою для відмови у реєстрації (декларуванні)/зняття з місця проживання (п.87 Порядку). Він зобов'язаний був отримати  (прийняти) заяву із документами, та у разі відсутності повного обсягу документів, відмовити у здійсненні реєстраційних дій.

У разі виникнення додаткових питань, чи уточнень звертайтеся marina.bekalo@gmail.com

0966005361 вайбер/телеграм/ватсап

З повагою,

Адвокатка Марина Бекало

Якщо подобається, тисни кнопку
  • Хочу висловити подяку за професійну консультацію щодо питання, яке виникло у мене при зверненні через представника до органу реєстрації. Консультація була чіткою, логічною і ґрунтовною, з посиланням на відповідні норми Цивільного кодексу та інших нормативно-правових актів, що дозволяє повністю зрозуміти, як правильно діяти в ситуації з довіреністю і представництвом. Особливо ціную те, що консультація допомогла мені краще орієнтуватися у питаннях, які стосуються правомірності вимоги надання паспорта при зверненні через представника. Пояснення стосовно подачі заяви про зняття місця проживання через представника допомогло мені зрозуміти, що насправді вимога щодо подачі паспорта в такому випадку є безпідставною. Дякую за допомогу, ваша експертна порада була дуже корисною!

    Побачити вiдповiдь на вiдгук
    • Адвокат Одеса
      У сервісі: : 6 років
      841 відгук (840 +) (1 -)
      Залишив коментар: : 10.04.2025 14:14

      Дякую за відгук. Бажаю успіхів!