Нова постанова про військовий облік №1487

Богдане, вітаю!

Дуже сподіваюся, що з вами та вашими близькими все гаразд.
Маю запитання щодо постанови №1487, про яку йдеться в статті: https://nv.ua/ukr/ukraine/events/mobilizaciya-2023-11-obov-yazkiv-cholovikiv-za-novimi-pravilami-obliku-vid-chas-viyni-novini-ukrajini-50295127.html

Хотів би також описати кейс, з яким стикнувся. Мій батько виїхав за країни до початку повномасштабного вторгнення. Він офіційно працевлаштований в іншій країні та прописаний там. Після 30.12.2022 року йому прийшла третя повістка до військкомату з`явитись пройти медичний огляд. Минулі ні він, бо фізично не може, ніхто з рідних не підписував. Тому маю декілька питань:

1. Чи загрожує йому кримінальна відповідальність за неявку? Чи є загалом для нього інший вид відповідальності?
2. Чи можуть його змусити повернутись з-за кордону?
3. Як ця постанова загалом передбачає регулювання обліку тих хто знаходиться за кордоном зараз, і знаходився до повномасштабного вторгнення?

Буду дуже вдячний за консультацію.
З повагою, Марк.

04.01.2023 14:15 809

Консультація виконавця

Богдан Пересада
Адвокат Київ
У сервісі: 3 роки
301 відгук (300 +) (1 -)
Консультацій: 997
Топ 3 спеціалізації:
  • Військове право
  • Кредити банків
  • Цивільне право

Доброго дня.

 

Перш за все, варто зауважити, що належним врученням повістки є її вручення саме під особистий підпис особі, якій адресована повістка. Все інше не можна вважати належним врученням повістки, оскільки не відомо чи отримала повістку саме та особа, якій така повістка була адресована.

Наприклад, повістку залишили у дверях, не відомо чи її отримала особа, якій вона була адресована, оскільки вона могла випасти або ж її міг витягти із дверей хтось інший.

Наприклад, повістку залишили сусідам, не відомо чи сусіди передали її особі, якій така повістка була адресована.

 

По Вашим запитанням.

 

  1. Вцілому, існує два можливих види відповідальності за неявку за особисто врученою повісткою.

Кримінальна, передбачена статтею 336 «Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період»:

Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -

карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

 

Адміністративна, передбачена статтею 210-1 кодексу України про адміністративні правопорушення «Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Можливий розмір штрафу 3400-5100 гривень.

 

Якщо повістку було вручено особисто особі, яка пройшла медичну комісію і визнана придатною чи обмежено придатною та не має підстав для звільнення від мобілізації – можлива кримінальна відповідальність.

Якщо особа не проходила медичну комісію, то, на мою думку, можлива лише адміністративна відповідальність за неявку за повісткою.

Потрібно розуміти, що може бути й спроба притягнути до кримінальної відповідальності, але, спроба притягнути не означає, що така відповідальність буде.

Якщо ж така ситуація виникне, то буде потрібно звернутись до адвоката за правовою допомогою.

На мою думку, найбільш вірогідною може бути спроба притягнути до адміністративної відповідальності.

 

  1. Ні, змусити повернутись із-за кордону силою не можуть, не існує таких механізмів.

Можлива лише екстрадиція в рамках кримінального процесу, але це вкрай малоймовірний варіант і досить тривалий процес, варто розуміти, що за кордоном перебуває дуже багато людей.

 

  1. Вказана Постанова суттєво нічого не змінила.

Відповідно до пункту 53 цієї Постанови:

«Закордонні дипломатичні установи України:

інформують громадян, які перебувають на тимчасовому консульському обліку та досягли призовного віку і не мають відстрочки або не звільнені від призову на строкову військову службу, про початок чергового призову громадян України на строкову військову службу;

сприяють поверненню військовозобов’язаних та резервістів в Україну в разі проведення мобілізації та у воєнний час (в особливий період);

повідомляють у семиденний строк з дня взяття на консульський облік або зняття з нього про призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідним районним (міським) територіальним центрам комплектування та соціальної підтримки, органам СБУ, підрозділам Служби зовнішньої розвідки за місцем перебування їх на військовому обліку;

ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на тимчасовому консульському обліку, за списком (додаток 15). Список зберігається в закордонній дипломатичної установі України протягом п’яти років.

  1. Зняття з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які виїжджають за кордон на строк більше трьох місяців, здійснюється після особистого прибуття їх до відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, підрозділу Служби зовнішньої розвідки з документами, що підтверджують виїзд за кордон.

Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон на строк до трьох місяців, з військового обліку не знімаються.».

Теоретично, керуючись цими нормами дипломатичні установи можуть почати видавати повістки при особистому відвідувані їх військовозобов’язаними особами. Чи буде це дійсно так наразі складно сказати, оскільки Постанова 1487 була прийнята нещодавно і поки немає інформації як саме вона працюватиме.

 

Відповідно до пункту першого Правил військового обліку призовників,  військовозобов’язаних та резервістів, які затверджено цією Постановою:

«Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

1) перебувати на військовому обліку:

за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання — у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані СБУ — у Центральному управлінні або регіональних органах СБУ (далі ⸺ органи СБУ), військовозобов’язані Служби зовнішньої розвідки — у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки). Крім того, призовники, військовозобов’язані та резервісти, які проживають в селах та селищах, а також у містах, де відсутні відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, повинні перебувати на персонально-первинному військовому обліку у відповідних виконавчих органах сільських, селищних, міських рад;

за місцем роботи (навчання) — в центральних і місцевих органах виконавчої влади, в інших державних органах, в органах місцевого самоврядування, в органах військового управління (органах управління), військових частинах (підрозділах) Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органах спеціального призначення, на підприємствах, в установах, організаціях, закладах освіти, закладах охорони здоров’я незалежно від підпорядкування і форми власності;

у разі вибуття за межі України на строк більше трьох місяців — за місцем консульського обліку в закордонних дипломатичних установах України;».

Тобто, якщо особа перебуває за кордоном більше трьох місяців, то вона має перебувати на військовому обліку в закордонних дипломатичних установах України.

 

Буду вдячний за залишений відгук.

Бажаю Вам всього найкращого.

Якщо подобається, тисни кнопку